למרות הצהרות נתניהו: המדינה תעניק הכרה לרפורמים

    "יש לאפשר לממשלת ישראל להשלים את המהלך הרגיש והמורכב המקודם על-ידה בעניין סוגיית הסדרי התפילה בכותל המערבי"
    איתי גדסי No Comments on למרות הצהרות נתניהו: המדינה תעניק הכרה לרפורמים

    האם אנו לקראת משבר בין המפלגות החרדיות לנתניהו? • אתר 'קול חי' חושף את תשובת פרקליטות המדינה לבג"צ שעל פיה עולה כי מתווה הכותל הרפרומי שקיבל את התנגדות הח"כים החרדים ישאר על תילו כולל ההכרה ברפורמים

    נתניהו ודרעי צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
    "יש לאפשר לממשלת ישראל להשלים את המהלך הרגיש והמורכב המקודם על-ידה בעניין סוגיית הסדרי התפילה בכותל המערבי"
    13:30
    17.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קצינים מספרים על קרבות ג'בליה: "הלחימה האלימה ביותר"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    האם אנו לקראת משבר בין המפלגות החרדיות לראש הממשלה בנימין נתניהו? על פי תשובת פרקליטות המדינה לבג"צ שבאה לפתור את המחלוקת שנוצרה סביב הכותל הרפורמי ושנחשפת כאן לראשונה – עולה כי המתווה הקיים שקיבל את התנגדות הח"כים החרדים נשאר על תילו, כולל סעיף ההכרה ברפורמים, וכי המדינה רק מבקשת מבג"צ לדחות את מתן צו הביניים כדי למצות את המהלך ליישום המתווה שאושר בממשלה.

    כאמור, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם הודיע כי מינה את ראש לשכתו למצוא פתרון לסוגיית מתווה הכותל הרפורמי, ואף הצהיר כי לאחר קבלת ההחלטה בממשלה, "התעוררו מספר קשיים. אנחנו פועלים על מנת למצוא להם פתרון" – אך למרות הרצון למצוא פתרון, אתר 'קול חי' חושף את תשובת פרקליטות המדינה לבג"צ, פרטים שעלולים לערער את יציבות הקואליציה.

    בתגובת פרקליטות המדינה המייצגת בין היתר את המשרד לשירותי דת והרב שמואל רבינוביץ' ושמתפרסמת כאן בפרסום ראשון נכתב כי "יש לאפשר לממשלת ישראל להשלים את המהלך הרגיש והמורכב המקודם על-ידה בעניין סוגיית הסדרי התפילה בכותל המערבי". וכי המדינה מבקשת לדחות את הבקשה למתן צו-ביניים, שכן מתן צו הביניים המבוקש עלול לסכל את המאמצים ליישומו של המתווה המוצע.

    ומה במתווה? כותל רפורמי. המדינה מפרטת בתגובתה לבג"צ מה כולל המתווה: "בצד רחבת התפילה הקיימת כיום בחלקו הצפוני של הכותל המערבי (להלן: "הרחבה הצפונית"), תוקם רחבת תפילה נוספת בחלקו הדרומי של הכותל, מדרום לגשר המוגרבים (להלן: "הרחבה הדרומית") שתי רחבות התפילה יפעלו במקביל". בכל הנוגע לרחבת התפילה הצפונית, התפילה תתנהל "על-פי מנהג היהדות האורתודוכסית, לפי דין תורה, שהרבנות הראשית נוהגת לפיו, בין השאר, תוך הפרדה בין עזרת נשים לעזרת גברים, וקיום תפילת נשים לפי מנהג זה".

    ומה עם ההכרה ברפורמים? כך נכתב: "בכל הנוגע לרחבת התפילה הדרומית, התפילה תתנהל "על-פי תפיסה פלורליסטית ושוויונית, באופן שיהיה בו כדי לספק מענה למתפללים מקרב הזרמים השונים שאינם אורתודוקסים, ובראשם הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי".

    גם סעיף הניהול מופיע בתגובת המדינה לבג"צ: "הצוות המייעץ המליץ על אופן ניהול שתי רחבותיו של הכותל המערבי, הצפונית והדרומית. בכל הנוגע לרחבה הדרומית של הכותל הדרומי, הומלץ כי תוקם מועצה ציבורית שבראשה יכהן יו"ר הסוכנות היהודית לארץ ישראל, ולצידו ימונו, בין היתר, נציגים שיתמנו על פי המלצת הנהגת התנועה הרפורמית, התנועה הקונסרבטיבית וציבור המתפללות ברחבה הדרומית (כאשר הצוות המליץ כי ימונו נציגות מארגון "נשות הכותל")".

    שר הדתות מסרב לחתום על התקנות

    פרקליטות המדינה מתייחסת בתגובתה גם לסירוב שר הדתות לחתום על התקנות: "לאחר קבלת החלטת הממשלה התגלעו מחלוקות בכל הנוגע ליישום המתווה המוצע, שאף הביאו לכך שעל אף חלוף פרק הזמן שנקבע בהחלטת הממשלה (שלושים יום), טרם הותקנו התקנות הנדרשות לשם יישומו של המתווה המוצע. עם זאת, ממשלת ישראל מחוייבת להחלטה שהתקבלה על-ידה והעומד בראשה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, פועל על-מנת למצוא פתרון לנושא הסדרי התפילה בכותל. בכיוון האמור בהמלצות הצוות המייעץ. במסגרת האמור, ניתנה הודעה מטעמו של  ראש הממשלה בגדרה צויין כי הוחלט על-ידו למנות את ראש לשכת ראש הממשלה, מר דוד שרן, "לרכז את הדיונים בנושא מול הגורמים השונים ולהציג [בפני ראש הממשלה] בתוך 60 ימים, המלצה לצעדים הנדרשים לפתרון הקשיים, לפי הפתרון שהוצע".

    על כן מבקשת המדינה מבג"צ לדחות את מתן צו הביניים שאמור לאפשר לנשות הכותל לקרוא בספרי תורה ברחבת הכותל המערבי, "כי שינוי במצב הנוהג בתקופת הביניים, ובפרט – חיוב המשיבים לאפשר קריאת נשים בספר תורה בעת תפילתן ברחבת הכותל הצפונית – עלול לסכל את היכולת למצות את המהלך ליישום המתווה האמור. מתן צו הביניים המבוקש בגדרה של העתירה יביא, למיטב הערכת המשיבים, לסיכול היכולת למצות את המהלך ליישום המתווה".

    האם פרסום הפרטים יביא למשבר בקואליציה הצרה? ימים יגידו.



    0 תגובות